Hoe maak je een gratis weggever voor het bouwen van je e-maillijst?

Een lead magnet is een ‘weggever’: vaak een e-book, checklist of webinar, die wordt weggegeven in ruil voor een naam- & e-mailadres van de aanvrager. Zo vergroot je jouw mailinglijst met kwalitatieve leads (leadgeneratie) waarbij je de opvolging zelf in de hand hebt.

In dit artikel lees je meer over de werking van lead magnets, waarom je deze (niet) moet willen inzetten en delen wij voorbeelden van lead magnets die werken.

Ben jij er klaar voor?

Waarom een gratis weggever?

Eerst even het volgende: wanneer je naar jouw Google Analytics navigeert dan zul je ongetwijfeld zien dat van iedere 100 bezoekers er slechts een klein percentage direct overgaat tot een aankoop. De stap naar een (gratis) weggever is veel kleiner. Een gratis weggever stelt je in staat om laagdrempelig de contactgegevens van jouw bezoeker te ontvangen, je mailinglijst hiermee te laten groeien en de conversie te verhogen door de bezoeker op te volgen middels een lead magnet funnel.

Lead magnets (gratis weggevers) zijn er in allerlei soorten en maten, denk aan: een gratis e-book, videocursus, challenge, kortingsvoucher, checklist, infographic, whitepaper, webinar of speciale content. Vraag je aan iemand of diegene een nieuwsbrief wilt ontvangen dan is het antwoord waarschijnlijk ‘nee’, vraag je iemand of je een waardevolle handleiding mag toesturen dan neemt die kans direct toe.

De ultieme lead magnet checklist!

Een lead magnet dus… het klinkt zo makkelijk. Een effectieve lead magnet die niet alleen leads genereert, maar deze leads ook nog eens converteert in betalende klanten. Daarvoor hebben we een aantal handig tips op een rij gezet.

1) Maak het makkelijk te consumeren!

Een bezoeker kent jou eigenlijk nog niet. Een heel boekwerk van 80 pagina’s zal iemand niet snel lezen. Creëer een oplossing die makkelijk te consumeren is en waarin jouw toegevoegde waarde duidelijk wordt.

2) Kaart een specifiek probleem aan met een concrete actie / oplossing.

De lead magnet is vaak het eerste contactmoment met de potentiële klant. Je hebt maar één eerste indruk. Door een tijdelijke oplossing te geven of een tipje van de sluier te verklappen zorg je ervoor dat de bezoeker ervaart dat jouw methodiek werkt; er is direct een eerste resultaat.

3) Maak het specifiek en duidelijk!

Een concreet probleem of onderwerp zorgt voor relevante inschrijvingen. Inschrijvingen waarvan je weet dat er interesse is in het onderwerp van jouw lead magnet. Dit onderwerp is idealiter ook het vervolgproduct of de vervolgdienst die je kunt aanbieden.

4) Verkoop jouw gratis weggever…

Huh..? Verkopen & gratis; hoe zit dat? Hoewel we de weggever gratis aanbieden moet er nog wel een reden zijn waarom bezoekers de weggever willen aanvragen. Net alsof het een betaald product is, zul je een bezoeker ook een gratis product moeten “verkopen”.

5) Bouw aan jouw expertise!

De eerste kennismaking; het perfecte moment om jouw expertise te laten zien. Geef tips of voorbeelden uit eigen ervaring, deel verhalen. Zo zorg je ervoor dat mensen jou niet alleen leren kennen maar ook nog eens overtuigd raken van het feit dat ze bij jou moeten aankloppen voor jouw specialisme!

6) Ontneem mogelijke bezwaren van klanten

Sneaky! Hoewel je voornamelijk wilt informeren, zijn er vaak een aantal bezwaren die een potentiële klant kan hebben. Door deze bezwaren weg te nemen in de vorm van storytelling of door de meestgestelde vragen op een rij te zetten, kun je de lezer al op het juiste spoor zetten.

7) Gebruik een krachtige opvolging na het aanvragen van de lead magnet

Een verkoop komt meestal niet vanzelf. Nu een bezoeker geconverteerd is in een lead kunnen we deze lead converteren naar een betalende klant. Vergeet niet dat de lead nog steeds erg nieuw is en jou nog niet erg goed kent. In de eerste weken bieden we daarom vaak een laagdrempelig product aan als introductieaanbod. Dit product verkoop je voor een paar tientjes.

Een gratis weggever maken?

Hoe maak je nu deze gratis weggever? Dit kan heel eenvoudig als je het hebt over een e-book samenstellen. Dan ga naar canva.com en daar zijn honderden templates beschikbaar (ja gratis) waarmee jij jouw eerste weggever kunt opstellen.

Wees creatief en gebruik je kennis die je wilt delen met potentiële klanten. Hierdoor kunnen potentiële klanten geïnteresseerd raken in wat jij te bieden hebt waardoor ze terugkomen om jouw daadwerkelijke product of dienst aan te schaffen.

Eenmaal de gratis weggever klaar? Dan kun je via MailBaas eenvoudig een formulier aanmaken en deze op je website zetten of via ons unieke pages software zelf een landingspagina ervan maken. Als eenmaal bezoekers hun e-mail achterlaten voor de gratis weggever, dan kun je het formulier koppelen via MailBaas aan een automation waarbij je e-mails kun instellen met de gratis weggever en mogelijk vervolg e-mails voor marketing.

Dit kan allemaal eenvoudig met onze software! Ben jij benieuwd of heb je hulp hierbij nodig? Dan neem contact met ons op door te mailen naar info@mailbaas.nl