Productlancering stappenplan: Zo creëer je omzet voordat je de producten inkoopt

Veel startende bedrijven of ZZP’ers lanceren een nieuw product/dienst en verwachten dat mensen staan te springen om het aan te schaffen. Helaas is de realiteit vaak anders en vooral als je niet veel energie en tijd in de juiste voorbereidingen van een productlancering hebt gestoken!

Wij van MailBaas hebben al vaker succesvolle productlanceringen voor onze klanten gedaan en een cruciaal onderdeel is het bouwen van een mailinglijst waarmee jij exclusief eerder toegang geeft tot de productlancering.

Aan de hand van een stappenplan leggen wij uit hoe jij het beste een product/dienst kunt lanceren in de markt, zodat jij eerder omzet genereert en met deze omzet de eerst lading producten alvast kunt inkopen. 

Wij zijn met MailBaas praktisch ingesteld en vandaar gebruiken wij bij deze uitleg een succesvolle productlancering van onze klant ‘Steilish Care’ als voorbeeld.

Productlancering strategie bedrijf Steilish Care

Steilish Care is een bedrijf in de beauty industrie dat gestart is met een all-in-one product voor alle problemen met krullend haar. De oprichter van Steilish Care is Eilish Flesch (bekend van Love Island) en zij had altijd problemen met haar krullend haar. Vandaar heeft zij haar problemen omgezet in een oplossing en een formule ontwikkeld waarbij je met een product alle moeilijkheden met krullend haar uit je leven wast!

Zij heeft contact opgenomen met MailBaas om te helpen met de productlancering van het eerste product van Steilish Care.

Stap 1: De Pre Sale

Op advies van MailBaas is Steilish Care een pre sale gestart waarmee ze bij de lancering alvast het product kunnen verkopen en zodra die lancering hard gaat heb je al genoeg omzet binnen voor de inkoop van de producten.

Bij de pre sale is het wel van belang dat je extra waarde weggeeft in ruil voor het langer wachten op het product van de klanten.

Steilish Care had een unieke sales pagina gebouwd waarin de pre sale goed is uitgelegd zodat de klant begrijpt dat het een pre sale is. De overtuigingen die zijn ingebouwd in de pre sale om klanten over de streep te halen zijn:

  • Unieke winactie waar 3 winnaars van pre sale grote prijzen kunnen winnen
  • 10% korting via een unieke code als je via de pre sale besteld
  • Schaarste creëren door gebruik te maken van een beperkte eerste voorraad van bijvoorbeeld 1000 stuks

Stap 2: Bouw een e-mail lijst

Zodra de sales pagina goed staat kun je gaan bouwen aan een e-mail lijst. Je zou zelfs de opt-in pagina volledig via MailBaas kunnen bouwen en dan heb je voor het verzamelen van e-mails niet eens een website nodig. Zie hier een voorbeeld van zo een opt-in pagina: https://eilishflesch.activehosted.com/f/1

Nu had Steilish Care en de eigenaar een flinke social following waardoor zij makkelijk binnen een paar weken boven de duizend e-mail contacten konden groeien. Maak in MailBaas zo een opt-in pagina en deel deze op al jouw socials voor de productlancering. Schrijf duidelijk erbij wat de voordelen van het inschrijven zijn, zodat mensen zich niet voor niets inschrijven. Een wat altijd goed werkt is om de inschrijvers eerder toegang te geven dan de officiële lancering. Zo voelen de mensen die zich hebben ingeschreven speciaal en ondernemen eerder actie!

Stap 3: Lanceer jouw product

De dag van lancering is eindelijk aangebroken en jij mag het bekend maken. Natuurlijk heb jij via MailBaas al een geruime tijd jouw campagnes voor lancering ingepland. Zo kun je de e-mail al volledig klaarmaken en instellen en op de dag van lancering inplannen. Daarna kun je via MailBaas bij rapporten bijhouden wie en hoeveel er is verkocht via jouw e-mail campagne #metenisweten.

Stap 4: Maximaal pushen tijdens de pre sale

Aan de pre sale zit natuurlijk een einddatum verbonden en dan verloopt de hele actie. Tijdens het verloop van de pre sale wil je maximaal het aanbod pushen om zoveel als mogelijk sales te maken.

Post elke dag op stories, mogelijk draai je advertisements, retargeting campagnes, e-mail marketing, affiliate marketing, etc. Daarin wil je telkens de USP’S van de pre sale benoemen. Denk aan: Enkel 1000 op voorraad, op = op, doe mee en win, maak kans op te gekke prijzen, Deze pre sale duurt maar 2 weken.

Heb jij genoten van deze blog en ben jij zelf van plan om een pre sale in te zetten bij jouw bedrijf? Dan kom jij hopelijk al een heel eind met deze tips. Heb jij of jouw team hier hulp bij nodig, dan kun je altijd via de contact page onderin de footer contact met ons opnemen en wij helpen jou graag met onze expertise!