Waarom moet jouw bedrijf gebruik maken van e-mail marketing?

Als je de gemiddelde mens vraagt of e-mail marketing dood is, dan zullen de meeste dit met een volmondige ja beantwoorden. Dit komt omdat bijna elke serieus bedrijf gebruik maakt van e-mail marketing en bijna iedereen wel op een mailinglijst staat en vaak korting mails ontvangt.

E-mail marketing is dus niet dood en juist zeer positief met een hoge ROI mits je de tools goed gebruikt! Hierbeneden lees jij X handige tips om e-mail marketing goed in te zetten.

Tip 1: Maak het exclusief

Met e-mail marketing kun je juist in deze tijd exclusiviteit aan jouw doelgroep bieden door waarde en nieuws te leveren wat zij niet zomaar op social media te zien krijgen.

De reden dat iemand zich inschrijft op jouw mailinglijst moet duidelijk zijn. Krijgen ze exclusieve kortingen via jouw mails of ontvangen ze persoonlijke verhalen met veel golden nuggets en extra waarde. 

Kijk hiervoor ook goed naar het soort bedrijf dat je runt. Ben je een personal trainer of geef jij yogalessen, dan willen de mensen liever waarde zien door persoonlijke verhalen en tips rondom jouw product of business.

Ben jij een redelijk groot kledingmerk, dan willen mensen liever regelmatig korting scoren of meedoen aan unieke winacties.

Tip 2: E-mail marketing is relatief goedkoop

E-mailmarketing is ook relatief goedkoop. Verzendkosten, concurrentie waartegen je moet bieden voor een goede positie, productiekosten; ze bestaan niet. Sterker nog, e-mailmarketing heeft gemiddeld de hoogste ROI van alle online marketingkanalen. Je hebt alleen een krachtig e-mailmarketing programma nodig waarin je klantgroepen kunt segmenteren op bijvoorbeeld orderhistorie, mits er een koppeling is met de webshop.

Met een krachtig e-mailmarketing programma meet je gedetailleerd de resultaten van je e-mailmarketing activiteiten en weet je wat je e-mailmarketing inspanningen opleveren. Daarnaast kun je met e-mailmarketing door zo’n krachtig programma goed inspelen op de klantreis, waardoor je de totaalbeleving van je merk of organisatie versterkt. Je kan zelfs zo ver gaan dat je de complete inhoud van elke mail die je stuurt personaliseert. Dit kan allemaal met de software van MailBaas.

Tip 3 E-mail marketing is eenvoudig te meten.

Weten wat wel en wat niet werkt, dat is de sleutel naar succes voor iedere marketing campagne. Met e-mail marketing tools krijg je heel makkelijk inzicht hierin. Je kunt nagaan hoeveel keer de e-mails geopend zijn, op welke links er is geklikt, click through rates bekijken, en de afmeldingen voor je nieuwsbrieven bekijken.

Het is belangrijk dat je de prestaties van je e-mail campagnes bijhoudt, zodat je deze kunt aanpassen en verbeteren. Maak daarom gebruik van de data om tot waardevolle inzichten te komen.

En bekijk je e-mail campagnes ook over een langere periode en niet alleen van campagne tot campagne. Doe eens een stap terug en kijk naar het engagement wat behaald wordt.

Wat voor resultaten behaalt je e-mail marketing strategie? Waarom worden de e-mails geopend en hoe komt het dat er wordt doorgeklikt ?

Analyseer de titels van je e-mails, de CTA’s, en evalueer de unsubscribe rates.

Dit is allemaal informatie waarmee je je e-mail strategie kunt optimaliseren. Het gaat erom dat je je lezers beter begrijpt en waar zij behoefte aan hebben. Hiermee kun je je e-mail campagnes verbeteren en waardevolle content leveren.

Tip 4 E-mail marketing is gelijk jouw sales, CRM en customer support system in een!

Bij MailBaas draait het niet alleen om nieuwsbrieven de deur uit te doen. Je gebruikt de e-mail marketing software als CRM systeem. Zo worden alle nieuwe klanten of klanten die zich ergens via een formulier inschrijven direct in het CRM systeem toegevoegd en vandaaruit kun je vanalles doen of analyseren.

Verder kun je via MailBaas een chatwidget toevoegen waar klanten direct vragen kunnen stellen aan jouw customer support. Die vragen komen bij het MailBaas systeem binnen en kun je live beantwoorden of achteraf via een nette mail een antwoord sturen.

Daarnaast kun je complete funnels bouwen met automatische e-mails of SMSjes die verstuurd worden na een aankoop of actie van de klant.

Conclusie

E-mail marketing is zeer breed en niet meer weg te denken in deze maatschappij. Het blijft een belangrijk onderdeel van onze samenleving en als je een bestelling op bol.com of andere webshops plaatst, dan krijg je toch een e-mail voor de bestelbevestiging en geen appje of een dm via jouw instagram.

Wil jij de kracht van een compleet en robuust e-mail marketing software ontdekken? Dan maak een gratis proefaccount aan en start vandaag!